


[ – sidan redigeras, ej klar – ]
7 Pirates of the Caribbean-Svarta Pärlan. Äventyr, Matiné. Som Indiana Jones Bra effekter, lite humor. Bra teknikst. (1801)
7+ Pirates of the Caribbean-Död mans kista. Äventyr, ganska bra intrig, fantastiska masker/smink. (1801)
8- The Full Monty. Bittisk humor, strippshow, gubbar, kommentarer, tvekanden, bra casting, bra plot. (1801)
6+ Min så kallade pappa. Stundtals bra, vissa bra scener och rollprestationer, men totalt lite platt story. (1801)
8- Jackie. Natalie Portman, ansikte, ansikte, ansikte. Stilla, resonerande, sorg. Funkar ganska bra. Fångad 90 min. (1801)
7 Captain Fantastic. Annorlunda människor, möten med vanliga, kris. Men utan gripande nerv och rörelseriktning. (1801)
5+ Solsidan. Lite tunn, lite allvarlig, inget nytt, tv-avsnitten är bättre. (1801)
6 Borg McEnroe. Drama, men lika mycket dokumentär. Hög lookalike, men utöver det? (1802)
9- The Lobster. Mkt annorlunda och skruvad berättelse. Jag är fångad hela tiden. (1802)
5 Superswede. Hyfsad dokumentär, men var är privatpersonen Ronnie. (1802)
5+ Dunkirk. Varför? ovanligt berättargrepp – ingen att identifiera sig med. Fullt fart fr ruta 1 men inget som fångar tittaren. (1802)
8+ Darkland. Gripande, fast i 100 min. Välgjort, mkt natt-suggestivt, drama/thriller med flera bottnar. (1802)
10 The Square. Gripande, skavande. Mycket bra manus, fantastisk regi. Fängslande i varje minut! (1802)
8 Amour. Enkel, men välspelad, vardag och ömhet. Dröjer sig kvar. (1802)
8+ Magnolia. Färgstarka karaktärer/pusselbitar som sakta läggs samman i egna crescendon. Mycket att gilla här! (1802)
9- Three billbords. Fantastiskt manus, start historia, berörd, fast. lysannde kvinnlig huvudroll! (1802)
8 Vad gör vi nu? Prisbelönat foto, starka kvinnor, bra manus kring kristna/muslimer. (1802)
8- Återstoden av dagen. Bra manus, strålande Hopkins och Thompson, efter bok av Nobelpristagaren i litt. -17 (1802)
8 Wind River. Annorlunda, berörd, bra story, bra skådisar, en del förenklingar, viss nerv. (1802)
8+ The Salesman. Bra skådisar, en vad-hände-film, filmen blir bättre och bättre, flera vändningar. (1803)
2 Morran och Tobias. Dåligt smink, ingen story, inte lika roligt som tv-serierna. (1803)
7+ Loving. Hyfsat bra, några stereotyper och enkla gestaltningar. USA 2016 (1803)
8+ Call me by your name. Långsamt bättre och bättre. Lysande sista tredjedel. Luca Guadagnino (1803)
5+ Fifty shades of Grey. Berör ibland men på det stora hela ej berörd, oengagerad. (1804)
8 Larmar och gör sig till (tvfilm). Typisk Bergman, mkt välgjord. (1804)
8 Annihilation. Mystisk, bitvis spännande/poetisk/spännande. +effekter och foto. (1804)
6+ The book of Eli. Apokalyptisk. svart. lite klyshig. hygglig underhållning. bra scenografi. (1804)
7 The Florida Project. Lysande barn, färgrikt, saknar konflikt, men starkt/känslosamt slut. (1804)
5 Monority Report. Skärmbildsfilm, som SCI. Inte trovärdigt, löljig teknik, hyfsade skådisar. Spielbergs sämsta? (1805)
8- Philomena. Bra manus, skådespelare. Men lite snyftare, utstuderade vändningar. (1806)
3 Kungliga Johansson. Pilsnerfilm. Icke trovärdig, taffliga skådisar, dålig cam. (1806)
7+ Lars and the real girl. Lysande första 30 min! Bra manus. Gosling briljerar. (1806)
7 The Gift. Thriller Ganska bra underhållning och plot, men saknar lite verkshöjd. 2012 (1806)
8+ Get out. Magisk första timma, skaver. Mycket välgjord, udda film. (1807)
9- Vad döljer du för mig (Perfect Stranger). Vass dialog, bra närvaro, nerv, mkt berörd. (1807)
8 The shape of water. Fint foto/scenografi. oftast suggestivt men lite upp och ner. (1807)
7 Brawl in cell block 99. Välgjord thriller, men lite för enkel och klyschig i våldet. bra underhållning. (1807)
8 Sjunde inseglet. Bra men inte lysande. (1807)
8- Zero Dark Thirty. Bra dramaturgiskt, fångad, men inte kvalitet i allt. (1807)
5 The Dark Knight Rises. Batman. Extremt komprimerad story och dialog. Överbelastad, hysterisk. Oberörd. (1808)
4 Enough. Tveksam story och gestaltning, ej berörd, ej spännnade. (1809) USA 2002 Lopez.
8 Road to Perdition. Tekniskt bra, bra manus. Saknar lite beroring och engagemang. (1810)
4- Black Panther. Pekoral, dåligt gjort, klischeer som staplas, påkostad men totalt oengagernade. (1810)
9- Så länge hjärtat kan slå. Lysande skådespelare, regi. Extremt hög närvaro och nerv. Tog slut för fort. (1810)
10-The killing of a sacred dear. Musik, foto, regi, scenografi, casting, i en magisk samverkan. Nerv, berörd, fångad, soffkanten i 120 min! (1810)
8- I don’t feel at home in this world anymore. Skruvad, obekväm, berörd, viss nerv, bra skådisar, musik. – ? (1810)
7- It Follows. Skräck. hyfsat bra tekniskt, bra skådisar. Men storyn känns tunn, ingen början, inget slut. (1811)
8- The Invitation. Drama/thriller. Bra manus, dialog och skådisar. Länge bra drama, slutar som thriller. (1811)
8 Ida. Svarvit. Bra foto, bra tekniskt. Några fina scener. Bitvis inte helt trovärdigt. Inte så berörd som förväntade mig . (1811)
5 Bohemian Rapsody. Oberörd, sökande. Konstruerad. Låg verkshöjd. Sista 10 på Wembley räddar filmen från en 4a. (1812)
8 Amelie från Montmartre. Feelgood-mys. Härligt format. Som en starkt kolorerad sagobok. (1812)
5 Beasts of the southern wild. Rörigt. Ingen nerv. Oberörd. (1812)